2010-02-12

Vindkraftsekonomi

Om man startar en förening som bygger ett vindkraftverk för medlemmarnas pengar och sedan köper sin el från föreningen så borde det bli billigare än att köpa el på elmarknaden. En kWh el kostade under 2009 i snitt ca 38 öre på elmarknaden men runt 16 öre när den levereras av vind-el-föreningen. Det betyder - till synes - att jag tjänar 22 öre per kWh och det är något skatteverket ser på med viss tvekan.

Det finns regler som säger att mellanskillnaden kan eller ska beskattas med 26%, i detta fall 5,7 öre, så att mitt slutpris blir 21,7 öre. Fortfarande billigare än att köpa på elmarknaden men med tanke på att jag lagt ut 670 öre kr för att få köpa 1 kWh per år av föreningen - för bygge av vindkraftverk - känns det inte så lockande. Antag att jag lånar mina 670 öre mot 5% ränta, det betyder att jag har en räntekostnad på 33,5 öre för varje kWh jag köper från min förening. I deklarationen får jag göra avdrag för mina räntekostnader vilket sänker kostnaden med ca 10 öre (30% skatt på 33,5 öre = 10 öre) så räntekostnaden blir ca 23,5 öre.

Mitt totalpris blir då  16+5,7+23,5 öre, summa 45,2 öre, det är mycket dyrare än att köpa el på elmarknaden. Utan extraskatten skulle mitt totalpris istället bli 39,2 öre vilket är lite dyrare än att köpa el på elmarknaden (utom en vinter som denna). Det känns ändå ok eftersom jag gör något bra för miljön och för att jag tror att på lång sikt kommer elmarknadens pris att stiga.

Merpriset för kooperativ vindel jämfört med elmarknads-el (7,2 öre) är alltså större än extraskatten (5,7 öre) på sådan el. Man förlorar alltså på att köpa vindel även utan extraskatten men nästan hela förlusten beror på skatten. Nu har de rödgröna kommit överens om att gynna kooperativ vindkraft om de vinner valet. Jag hoppas att de i så fall beslutar sig för alternativet att slopa den här skatten helt och hållet. Det skulle göra kooperativ vind-el lite mindre dyr jämfört med vanlig elmarknads-el och det är ju bra. :)

Inga kommentarer: