2008-08-27

Arktis smälter vidare

Arktis fortsätter att smälta och isen är nu mindre än någonsin i modern tid. Det läskigaste är det som inte syns - isen tunnas ut underifrån. Ett rimligt antagande är att avsmältningen kommer att gå allt fortare. När isen i Arktis är slut, eller blivit allt mindre, kommer havet att värmas och då riskerar Grönlands inlandsisar att smälta, gör de det blir det inte skoj - du har väl ingen tomt vid havet va? Bra läge att sälja snart...

Ibland möter jag dem som inte förstår varför havsytan påverkas om isen smälter på Grönland eftersom inget händer när Arktis smälter. Jo, det är såhär:

Is som flyter tar upp lika mycket plats i vattnet som det vatten den är gjord av. Det kan du själv kontrollera genom att lägga ett par isbitar i ett glas vatten så att de flyter utan kontakt med botten av glaset. När isbitarna smält kommer vattennivån i glaset att vara oförändrad - is som flyter påverkar inte vattennivån när den smälter.

Is som ligger på land flyter inte och tar ingen plats i vattnet. När den smälter fylls vattnet på med mer vatten och vattenytan stiger. Det kan du också testa. Fyll på lite vatten i en mugg och gör en ö av t.ex. en uppochnedvänd äggkopp i muggen. Lägg is på äggkoppen så att isen inte har kontakt med vattnet. När isbitarna smält kommer vattennivån i muggen att vara högre.

Lärdomen är att det inte påverkar havsytan om Arktis smälter eftersom dess is flyter i havet. Däremot kommer havsytan att påverkas om Grönlands isar eller Antarktis isar börjar smälta eftersom de ligger på land.

Följande experiment har jag inte gjort men jag tror jag vet hur det kommer att gå:
Ta en skål med kallt vatten och gör en ö i den med t.ex. en uppochnedvänd äggkopp. Lägg isbitar i vattnet och isbitar på äggkoppsön. Vilka isbitar smälter först? Jag är övertygad om att isbitarna i vattnet smälter först. Jag är också övertygad om att isbitarna på äggkoppsön kommer att smälta...

Lärdom - ja, gissa själv.

Så - här kommer en liten skvätt politik.
Det spelar inte så stor roll vad vi har för regering eller hur fördelningspolitiken ser ut om vi inte får ordning på klimatförändringarna. Vi kommer att ha helt andra problem att brottas med. Gör vad du kan för att påverka politiken att begränsa utläppen.

3 kommentarer:

magnus sa...

Du skriver "Jag är också övertygad om att isbitarna på äggkoppsön kommer att smälta..."

Tror du din analys är bättre än forskning som gjorts, som visar att Grönland inte smälte under 5 grader varmare temperatur under hela 5000 år för cirka 120000 år sedan?

Presenterat i dessa artiklar:

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/07/070705153019.htm

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=668172


Vidare måste Clas Svahn vara okunnig om att Nordvästpassagen var öppen föra året, som han skriver att den inte var. DN skrev förra året, helt korrekt, att Nordvästpassagen öppnades:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=692734


Det är alltså mycket mer is på Arktis i årets sommarminimum än förra året, och Nordvästpassagen öppnades inte i år.

Journalistiken, även vetenskapsjournalistik, är idag mycket en retorisk lögnapparat, liksom IPCC:s värdelösa så kallade klimatforskning. Vi kommer snart att ha kallare klimat, beroende på låg solaktivitet.

Jens sa...

Jag påstår inte att min analys är bättre än någon annans. Däremot tycker jag att det finns ett mönster i att något är på gång att hända. Dessutom är det självklart att arktis buffrar mot temperaturförändringar vilket mitt exempel är ett försök att illustrera på ett enkelt sätt.
Vad gäller nordvästpassagen var jag inte medveten om att den var öppen förra året, likväl är det ju ytterligare värre om det blir segelbart runt hela arktis nu, eller nästa år eller om något år. Mer info på t.ex: http://nsidc.org/arcticseaicenews/ där diagrammen om isytan visar på en trend. Redovisningen av sommarminimum finns ju inte heller ännu. Den kommer nog mot slutet av september.

Jag tolkar de källor jag tittat på som att något är på gång med klimatet. Jag tror att vi gör bort oss om vi låter bli att göra något. Om klimatet är på väg att ändras och vi inte gjort något ligger vi riktigt illa till, om det inte ändras och vi försökt göra något så har det i värsta fall kostat oss en slant.

Jag vill så gärna att ni klimatförändringsskeptiker ska ha rätt men är övertygad om att vi kommer att få stora problem framöver om vi inte försöker hejda uppvärmningen (oavsett dess orsak).

Slutligen angående solaktivitet så har den ringa eller ingen betydelse för det som nu sker. Det finns de som hävdar att upp till hälften av uppvärmningen kan kopplas till solen men de får mothugg av Lockwood som här http://publishing.royalsociety.org/media/proceedings_a/rspa20071880.pdf visar att solaktiviteten inte alls bidragit till jordens uppvärmning den senaste tiden.

Jens sa...

F.ö. nämns ju i den artikel du refererar till att de sex metrarna högre vattenstånd kan ha kommit från antarktis eller andra glaciärer.

Hur det än är så får vi ju problem om vattenytan stiger markant. Vi får också problem med hunger (och allt vad det för med sig av svält och krig) om glaciärer som förser många folk med vatten smälter bort. Ja, det finns mätningar som visar att många glaciärer minskar markant i storlek.