2010-02-02

Det ekonomiska läget

Finanskrisen är över för sveriges del och nu kan vi lägga ned stödprogrammet enligt riksgälden. För mig låter det lite optimistiskt. Jag tror dem i och för sig, att det ser bra ut just nu menar jag: Sveriges statsskuld är ca 1.190 miljarder (127.000 kr/svensk) och budgetunderskottet knappt 3% av BNP. Samtidigt är jag fundersam över ekonomin på lite sikt.

Inom EU har flera länder ekonomiska problem. Värst är Grekland som brottas med en enorm statsskuld; 300 miljarder € (ca 272.000 kr/grek) vilket motsvarar närmare 120% av BNP och ett budgetunderskott på nästan 13% av BNP. USA har en statsskuld kring 88.000 miljarder kr (270.000 kr/amerikan) och ett underskott på 11.332 miljarder kr, knappt 11% av BNP.

Jag menar att det kanske är lite modigt att påstå att krisen är över för vår del. Även om vi går bra just nu undrar jag vad som händer om USA får problem pga sina skulder och underskott. Ett land som har stora ekonomiska intressen i USA är Kina. Nu går Kina som tåget men lägger ut mycket pengar för att stimulera ekonomin. Vad händer med USA om Kina börjar dra tillbaka lån och investeringar? Vad leder det i så fall till för Grekland och andra - i förlängningen EU och därmed Sverige?


Jag tror att jorden ligger på minus. Om alla länder skulle bli tvungna att betala sina statsskulder, eller bara sina utlandsskulder, skulle allihop gå i konkurs. Vi lever över våra tillgångar - inte bara ekologiskt utan också ekonomiskt.

Inga kommentarer: