2009-09-03

Lite besvärande känns det ju....

Ett av mina barn har under en tid minskat sitt köttätande, dels av omsorg om djuren men ännu mer med tanke på svält och klimat. Jag håller emot lite eftersom jag är rädd att kostsammansättningen inte blir korrekt, dessutom tycker jag om kött... Nåväl jag handlar mer kyckling och köper bara svenskt. Dels för att slippa långa transporter men också för att vi är försiktiga med antibiotika - som annars bidrar till antibiotikaresistenta bakterier - och för att vi har en förhållandevis god djurhållning i Sverige. Försöker äta mer kyckling istället för nöt och fläsk, försöker också äta mer vilt. Har haft lite svårt att ta eko-/klimat-hänsyn i mitt köttätande och har det fortsatt. Men artiklar som denna får mig i alla fall att fundera - 20 ggr större CO2-utsläpp från köttskogsskövling i Brasilien än Sveriges samlade utsläpp. :(
När man sen funderar över hur mycket regnskog som egentligen huggs ned av en eller annan anledning - ofta för köttproduktion - känns det lite jobbigt. Glädjande är dock att Brasilien börjat sänka avverkningstakten.

Inga kommentarer: