2009-09-11

Äntligen tar staten över ansvaret...

Flyktingar som kommer till Sverige är en angelägenhet för alla, inte bara den kommun där de råkar hamna. Äntligen tar staten över ansvaret för flyktingmottagningen. Med en klokare invandringspolitik, vilket vi borde haft för länge länge sedan, kanske vi skulle slippa bilbränder, stenkastning och annat dumt.

Om staten dessutom tog över ansvaret för skolan så kanske vi skulle få en skola mer mer lika förutsättningar för alla barn. Av egen erfarenhet vet jag att det finns rektorer som tror att huvuduppgiften är att hålla budget - inte att se till att alla barn kan läsa, skriva och räkna.

Nu är det ju inte bara skolan det hänger på. Föräldrarna påverkar sina barn i hög grad och antagligen mer ju yngre de är. En svensk studie ska undersöka hur det kommer sig att treåriga akademikerbarn har tre gånger större ordförråd än arbetarbarn.

Tänkte på den artikeln idag när jag var på lunch. Det satt ett par med ett barn i barnvagn brevid mig. Barnet var knappt ett år. Det gurglade och jollrade glatt och försökte sätta sig upp för att titta ut ur vagnen. Pappan gav barnet nappen och en leksak, men inte ett ord...

När jag ändå är inne på barn så kan jag nämna WHOs undersökning om vad barn och unga dör av: Trafikolyckor, problem kring graviditeten och förlossningen, självmord och våld är de främsta dödsorsakerna. Man ger några förslag till hur vi ska arbeta för att skydda barnen också.

Inga kommentarer: