2009-06-29

Stadsinitiativ

Utanför Abu Dhabi planeras en ny stad. Masdar ska bli en ekologisk stad som klarar sig helt på förnyelsebara energikällor, inte släpper ut någon koldioxid och som återanvänder allt avfall. Häftigt att det finns visionärer!

Trots den lite dystra tonen i min blogg är jag innerst inne teknikoptimist och tror att vi kommer att klara oss igenom allt klimatelände. Det blir antagligen en jobbig - för att använda en kraftig underdrift - period men jag tror vi grejar det. Det är klart, jag vill ju tro det - vem vill inte det. Men ändå. Varje initiativ till att skapa något bättre ser jag som ett litet steg mot det - vad det nu är - som måste komma för att vi inte ska överleva.

Det är rätt mycket på gång. Såväl praktiska och faktiska saker och sådant som planeras plus en del som mest är visioner.

Inga kommentarer: