2009-09-01

En god lön

Det är klart att de ska ha betalt, bankcheferna.

Jag har det i och för sig gott ställt själv men en årslön över en miljon känns främmande för mig. Avundsjuk? Visst skulle det vara kul att få 10 Mkr/år i lön men jag skulle ha svårt att motivera det för mig själv och andra. Oavsett vad jag arbetade med. Vad gör man som motiverar en sån lön? Jämfört med den som har en lite mer normal lön, kanske 300 kkr/år så undrar jag om arbetet är 30 ggr mer ansvarsfullt och svårt? Vad tjänar t.ex. en fast anställd läkare med jourtjänstgöring? Eller en flygkapten? Är de jobben så mycket mindre ansvarsfulla och så mycket lättare?

Jo, jag vet att vi lever i en marknadsekonomi och tillgång och efterfrågan, men är tillgången så dålig att det motiverar löner kring en miljon i månaden? Är det så? Är det verkligen sant att det är så?

Inga kommentarer: