En (eco-) bil släpper ut ungefär < 120 g/km och en gammal stor bil ungefär dubbelt. Flyg släpper (enligt svensktflyg.se) ut ungefär 170 g/km och person. Det betyder att det i alla lägen är bättre att ta ekobilen än flyget och att bilen är bättre än flyget om ni är två eller fler - även om det är en äldre stor bil.
Det är lite intressant att tänka sig t.ex. en familj på fyra personer som tar husvangssemester en sommar, jämfört med om de åker till t.ex. Thailand över jul: Bil med husvagn och fyra personer, 200 mil (en rimlig campingsemester) och bilen släpper ut 250 g/km (halvny stor bil med släp). Bilåkandet släpper då ut 500 kg CO2. Flyget blir (2*8250*170*4=) 11.000 kg CO2 (20 ggr mer) medan en flygresa till Paris släpper ut (2*1540*170*4=) 1870 kg CO2 (nästan fyra ggr mer). När det gäller flyg är inte CO2 för transporter till och från flygplatser medräknade.
Tåg då? Mycket svårt att säga. Om du reser inom Sverige och elektriciteten till tåget kommer från vattenkraft är CO2-utsläppen helt försumbara. Om du istället åker tåg i Europa och elen kommer från kolkraftverk är det inte alls lika bra, kanske t.o.m. bättre att ta bussen. Jag undrar om man i beräkningarna för buss och tåg tagit med CO2-utsläppen och annan miljöpåverkan för att framställa bussens diesel och tågelens kol...
Alltså: Res helst inte långt, om du ska göra det ta helst tåg annars buss men flyg inte.
Beräkna miljöbelastningen för din resa.
Ska du frakta något är tåget väldans bra.
2009-08-24
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar