2012-05-10

En stillsam nedgång, bara en grop i vägen....

En intressant dag idag, nyhetsmässigt sett.

Lundin oil vill inte att deras verksamhet granskas av utomstående oberoende part. Jag undrar varför, om undersökningen inte ger tydliga svar - vilket företagsföreträdare hävdar - så får man väl undersöka noggrannare.

Kinabanker öppnar kontor i USA, de tar väl med sig lite pengar dit kan jag tänka. Jag inser inte vad detta innebär men har en bestämd känsla av att det antyder att Kinas ekonomi stärkts i förhållande till USAs. Med tanke på Bank of Americas resultat blir känslan mer påtaglig. Nu är det ju inte bara USA utan även Tyskands största "Deutche bank" tappar, liksom den stora Caixa bank i Spanien där bankerna för övrigt får stramare tyglar för att klara osäkra fordringar, en medicin jag f.ö. tycker alla banker skulle få.

Man har beslutat att skapa lite mer luftpengar genom att riksbanken köper statliga värdepapper för 10 Gkr under ett år. Oavsett syftet kommer det ut mer pengar och de kan i sin tur ge upphov till än mer krediter som jag skrivit om tidigare.

Kanske bra att Sverige gör lite nya färska penningar eftersom vi tydligen ska låna ut 5,3 Gkr till Irland. Irland är trevligt, klart vi ska låna dem lite pengar, vi kan låna Grekland lite också. Jag undrar bara hur mycket det ska lånas kors och tvärs och hur alla pengar någonsin ska kunna betalas tillbaka? För man räknar väl ändå med att få tillbaka pengarna (?) eller är detta ett sätt att kompensera den uteblivna möjligheten till devalvering inom EMU?

Är det bara de första som sparkar bakut mot den felkonstruerade EMU? Det kallas i alla fall öppet för systemkris av några.

Tyskland vill i alla fall inte ge låna ut mer pengar till Grekland med mindre än att Grekland skärper till sin ekonomi. Som det låter på rapporter från Grekland och valet där har jag svårt att tro att de kommer att vika sig. Drachmen tillbaka före nyår? Vad händer då med Ojrån, oj då?

Grekerna själva då? Jo, de har ledsnat på de tidigare makthavarna som slarvat med pengarna. Jag undrar om de avgående mörkat att de tänkte ha spenderbyxorna på inför förra valet? Här hemma är ju bröd och skådespel något som går hem i valtider. Lämpligt nog (?) var det val  i Grekland nu, men det hjälper dem inte för det finns ingen tydlig majoritet som kan skapa regering. Blir det nytt nyval kanske? Kommer det att funka? Det låter inte så på kommentarerna som på sitt sätt är lite lustiga. Man beskriver en Grekisk egen krisvaluta som låtsaspengar "skuldväxlar utan löptid"... Jag undrar: Vilken är skillnaden mot vår ekonomi där krediter (inteckningar i framtida produktion) används som pengar, eller riksbankens hittepåpengar, eller - för den delen - Ojrån...

Men men, business as ususal... Vi kör på, dumpar sopor i havet, t.ex. plast så att det finns små plastgryn överallt och områden stora som Texas som är fyllda av flytande plastskräp, gamla drivnät och annat mys.

Ibland känns det dock rätt bra, som när forskning.se presenterar info om att gamla sorters spannmålsutsäde ger bättre ekologiskt mjöl. Då kan jag inte avhålla mig från att - åtminstone i tanken - utbrista: Sug på den Monsanto! ;.)

Men nu ska jag ge mig för ikväll och övergå till att läsa vidare i den (så här långt) utmärkta boken "Kollaps, Llivet vid civilisationens slut" av David Jonstad. Jag håller helt med en av recensenterna som menar att den borde vara obligatorisk läsning för alla gymnasieungdomar. Eller förresten; säljas för en femma till varje högstadie- och gymnasieelev. Till skillnad från en del "krislitteratur" påpekar David att kollapsen antagligen blir en smygande företeelse. Ingen stor smäll utan en ostadigt men på lång sikt oundviklig nedgång i ekonomi, kompexitet och teknologi. Han gör det dessutom på ett lättsamt och lättillgängligt sätt.

Personligen har jag ju snöat in lite på peak allting och kommande problem men trots att jag tar hänsyn till det tycker jag mig se tecken. Några av dem i detta inlägg, eller inbillar jag mig bara tro...

Inga kommentarer: