2010-11-01

Rätten till sin kropp?

Man äger rätten till sin kropp sägs det. Uppenbarligen inte. Det är någon annan som äger rätten -  eller rättigheterna - till din kropp. Jag förstår inte detta. Min genuppsättning är min, hur kan någon patentera mig (jaja, lite tillspetsat) eller ens en liten del av mig, eller en del som delas av många människor?

Jag förstår också att det handlar om processer och renade former. Men essensen i en genuppsättning eller del därav är ändå något som ingår i många av oss - hur kan någon hävda rätten till det?

Lunchläser just en något långrandig men annars tänkvärd bok "Ursäkta, men din själ dog nyss" av Danny Wattin. Där för han fram en bild av hur samhället kan bli när utseendefixeringen, handel med genuppsättningar och differentiering av människor har fått löpa mycket längre än idag.

...eller, kanske inte så mycket längre.

Inga kommentarer: