2010-03-25

Grön el och miljö här och där.

Nu blir jag lite upprörd. Regeringen tycker att det blir svårt att uppfylla de miljömål som riksdagen - vårt högsta beslutande organ - satt upp. Istället vill man att miljömålen skall nås "inom en generation". Nu preciserar man visserligen att det betyder 2025 men "en generation" är väl vad som helst mellan 20 och 30 år så plötsligt riskerar vi att vara på 2040 med miljömålen. Regeringen är riksdagens verkställande organ: Verkställ!

 En sak jag blivit lärd är att inför varje nyhet stanna upp ett ögonblick och fråga mig "Vem vill ha detta publicerat och varför?", jag gör det inte alltid men då och då poppar den tanken upp.

I storbritannien har det kommit en sammanställning över deras vindkraftparkers ineffektivitet. Tydligen är det många snurror som är gamla och byggda på dåliga ställen. Jag undrar vad man menar med kraftverkens potential i artikeln, jämför man uppnådda värden med vad man kunnat få om de snurrat dygnet runt året om? Ungefär samtidigt kommer några ekonomer ut med åsikten att grön el är brun, mest fungerar som avlatsbrev och inte driver på produktionen av grön el. Jag undrar hur de tänkte då?

Själv köper jag grön el och för att min leverantör ska kunna leverera el till mig måste det ju finnas grön produktion annars bryter min leverantör mot det avtal vi har. Om fler kräver att få grön el kommer man så småning om till en situation då den gröna elen inte räcker till för alla som vill ha grön el, frågan är vad som då händer. Blir vi blåsta (!) eller bygger man ut för mer produktion av grön el. Åsiktsekonomerna antyder att vi riskerar att bli lurade eftersom ingen EU-reglering finns och på detta drar de sina slutsatser. Själv tror jag att även om det sannolikt är så att en eller annan kärnkraftskilowattimme når mitt hem så driver mina inköpa att det byggs mer av alternativ energiproduktion.

Allt detta om miljömål och grön el och sen är man på väg att riva upp beslutet från kärnkraftsomröstningen. Man nöjder sig inte med att fortsätta använda befintliga reaktorer utan vill bygga nya. Miljömålens uppskjutande, den brittiska rapporten och åsiktsekonomernas åsikter har inte med detta att göra men det är intressant hur saker ibland rapporteras inom en snäv tidsram.

Jo, förresten, apropos uppskjutna miljömål tycker jag att det intressant att man vill skippa kadmiumskatten eftersom det i förlängningen riskerar att öka mängden kadmium i maten genom att jordbrukare köper billigt gödsel med högt kadmiuminnehåll. Kadmium är giftigt och vi ligger redan nära gränsen för hur mycket man får ha i sig.

Vi får väl äta fenor från utrotningshotade hammarhajar istället, det blev inget stopp för fångst av hammarhaj eller vitspetsig oceanhaj eftersom både Kina och Japan röstade ned förslaget. Man fiskar upp hajarna, skär av dem fenorna och släpper ned dem i havet igen - för att få lite mumsig hajfenssoppa. Jag har inga större problem med att äta kött från djur som haft det bra och där man tar tillvara hela eller nästan hela djuret. Men att fiska upp hajar, skära av fenorna och slänga tillbaka dem levande, det är grymt. Vi, som art, behöver nog bli lite mer empatiska gentemot andra arter - och varandra: Smutsigt vatten dödar fler än krig gör. Kanske dags att städa upp lite, både här och där.

Till sist, apropos vår regering, så vill ju justitieministern i regeringen - hon som är bossen inom svensk rättsskipning - att vi ska visa upp vilka som är misstänkta för brott, misstänkta för sexköp närmare bestämt. Visserligen har hon "tagit tillbaka" det - ungefär som när små barn sitter i sandlådan  och nån säger "du är dum" och får svaret "ta tillbaka det annars får du inte gå på mitt kalas" varpå det första barnet förstås "tar tillbaka" det som sagts.

Betyder "ta tillbaka" att man ändrar åsikt?

Jag tycker det skulle vara acceptabelt om vi hade ett offentligt register över vissa typer av brottslingar. Jag skulle spontant t.o.m. kunna tänka mig skampålens återinstiftande för vissa typer av brott. Men i ett land som följer principen "oskyldig tills motsatsen bevisats" är det klädsamt att reservera såna saker för dömda brottslingar.

Inga kommentarer: