2010-03-12

Levde vid ankomst till sjukhus

Johan levde då han kom till sjukhus efter ett våldsamt polisingripande där han var våldsam, förvirrat okontaktbar. Han hade LSD i blodet och hade druckit alkohol med energidryck under kvällen före ingripandet vilket "Har ökat risken för kardiovaskulär kollaps.". Han dog en vecka senare av syrebristskador i hjärnan från andnings- och hjärtstillestånd.

Varför skriver jag om detta? Jo, min första reaktion då jag läste att utredningen var nedlagd var misstroende och en känsla av att något ruttet inom rättsväsendet åter kommit till ytan. Nu är jag inte lika säker längre. Dödsfallet är tragiskt men det känns väldigt osäkert vad det ytterst berodde på och jag är inte säker att det var polisens fel.

Läser man åklagarmyndighetens beslut så framstår händelserna och orsakerna till dödsfallet som väldigr röriga.

Inga kommentarer: