2010-02-15

Omöjlig gigantostjärna, Grönland, barn och mobiltelefoners radiostrålning.

I universums gryning - innan det fanns så mycket tunga grundämnen - fanns det gott om gigantiska stjärnor, med massor mer än 300 ggr solens massa. Sådana stjärnor finns inte längre eftersom de tyngre grundämnena hindrar det. Men.... Som vanligt finns det överrasknngar. För några år sedan upptäcktes en mycket ovanlig supernova, ovanlig t.o.m. för att vara en superonova och nu tror man att det som låg bakom är en sån gigantostjärna som inte borde finnas i vår tid.

Varmare subtropiskt klimat gör att Golfströmmen har med sig varmare vatten än förr. Luft och vatten kring Grönland blir varmare så att grönlandsisen smälter inifrån vilket transporterar vatten och is till kustglaciärerna och kraftigt tunnar ut istäcket i Grönlands inre. Jag tyckte forskaren sa att isskölden över Grönland blivit 200 m tunnare men tror jag missförstått något. Det som händer stämmer i alla fall överens med klimatmodellerna för en varmare jord enligt Fiammetta Straneo.

Barnlösheten ökar och en viktig orsak till det är att många väntar (alltför?) länge med att skaffa barn. Jag förstår att man behöver utbilda sig och etablera sig på arbetsmarknaden och få igång sin karriär. Jag tycker ändå att det är något som känns lite obehagligt när samhället blivit så att vi behöver väntar länge med att skaffa barn. Rent fysiologiskt sett borde vi bli föräldrar kring 20 nu är många klart förbi 35 första gången.

Strålningen från mobiltelefoner är inte farlig, eller, "Ingenting i den här forskningen, skulle jag vilja påstå, stärker de farhågor som finns" (min fetning). Hmmmm.... Ingenting stärker farhågorna... Man reserverar sig för hur barn påverkas, för hur människor i allmänhet påverkas vid långvarig exponering eftersom vi bara har ca 15 års erfarenhet och rekommenderar användning av handsfree.Här är hela rapporten.

Inga kommentarer: